כריתת ערמונית 01.08.2021

שימוש באופיואידים לאחר ניתוח כריתת ערמונית באמצעות ליייזר

השפעת מדיניות טיפול פוסט-ניתוחי ללא אופיואידים על שיעור השימוש במשככי כאבים לאחר ניתוח כריתת ערמונית באמצעות לייזר בשיטת HoLEP

אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)
אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר היתה לקבוע האם מטופלים נוטלים אופיואידים לאחר ניתוח כריתת ערמונית באמצעות לייזר בשיטת HoLEP ממקורות חיצוניים. זאת בעקבות מדיניות הטיפול הפוסט-ניתוחי ללא אופיואידים שבה נוקטים המנתחים במרכז שבו נערך המחקר.

החוקרים ביצעו סקירה רטרוספקטיבית של כל ניתוחי ה-HoLEP אשר בוצעו על ידי שני מנתחים שעברו תת  התמחות. החוקרים השתמשו במאגר לאומי לניטור ניפוק של תרופות מרשם (PDMP) על מנת לבחון את המקרים אשר נכללו במחקר ולקבוע את שיעור השימוש האמיתי באופיואידים. התוצא העיקרי היה ניפוק מרשם אופיואידי בתוך 31 ימים לאחר הניתוח.

על פי תוצאות המחקר, בין יולי 2018 ליולי 2020, 284 גברים עברו HoLEP. על אף מדיניותם נטולת הטיפול עם אופיואידים, 35 גברים (12.4%) טופלו עם אופיואידים לאחר הניתוח. החוקרים כתבו כי לצערם, 41.2% מהאופיואידים שתועדו במאגר נרשמו למטופלים על ידי רופא אחר מאותו המרכז, על דעת עצמו. על מנת למנוע משתנים מתערבים, מטופלים אלה הוחרגו מהניתוח העיקרי.

בעקבות זאת נמצא כי רק 7.4% מהמטופלים קיבלו טיפול פוסט ניתוחי עם אופיואידים. תוצאות האנליזה שנערכה הראו כי נסיון מנתח, שימוש כרוני באופיואידים, חשיפה כלשהי לאופיואידים, שימוש בתרופות מסוג בנזודיאזפינים וכאב כרוני היו קשורים לשימוש באופיואידים לאחר הניתוח. באנליזה רבת משתנים, רק שימוש קודם באופיואידים (יחס הסיכויים 41.9, p=0.0383) נמצא כמשתנה משמעותי סטטיסטית.

החוקרים סיכמו כי 92.6% מהמטופלים לא טופלו עם אופיואידים לאחר הניתוח במהלך הפוסט ניתוחי של ניתוח HoLEP במרכז שבו נערך המחקר, אך 7.4% טופלו עם אופיואידים שנופקו על ידי גורם חיצוני לאחר הניתוח. על פי החוקרים, חינוך מתאים של צוות הניתוח הינו חיוני למניעת מרשם אופיואידים בלתי מוצדק. כמו כן, שימוש כלשהו באופיואידים בעבר היה קשור לסיכון מוגבר לנטילת אופיואידים לאחר הניתוח.

מקור:

Matthew S.Lee  et. al (2021) Urology DOI: https://doi.org/10.1016/j.urology.2021.06.022

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפרפלזיה שפירה של הערמונית,  כאב,  אופיואידים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו