רצפת האגן 16.06.2021

דירוג אפליקציות סלולריות לאימון שרירי רצפת אגן לטיפול באי נקיטת שתן בנשים

מרבית האפליציות לחיזוק שרירי רצפת האגן בטלפון הסלולרי אינן מבוססות על ראיות מדעיות

דליפת שתן במאמץ. אילוסטרציה

מטרת המחקר הייתה להעריך באופן מבוקר אפליקציות סלולריות שמטרתן חיזוק רצפת האגן בנשים עם אי נקיטת שתן.

החוקרים ביצעו חיפוש שיטתי בשפה האנגלית בחנות האפליקציות הקנדית (Canadian App Store, iOS) ו-Google play (אנדרואיד). אפליקציות מתאימות עברו הערכה בלתי תלויה ע"י 5 בוחנים אשר דירגו באמצעות סולם דירוג MARSי(validated Mobile App Rating Scale). החוקרים סיכמו את המאפיינים התיאוריים, תוצאות הדירוג ונתנו ציונים איכותיים.

מתוך 139 אפליקציות שזוהו, 20 נכללו בסקירה המלאה. מתוך אלה, 7 היו אפליקציות iOS ו-6 אפליקציות אנדרואיד, 7 היו זמינות בעבור שתי מערכות ההפעלה. בזמן שהחוקרים ביצעו את האנליזה, מרבית האפליקציות עברו עידכון בשנה החולפת (60%). רק אפליקציה אחת הייתה מבוססת על ראיות המגובות בספרות. מרבית האפליקציות היו חינמיות להורדה (80%). החציון (טווח בין רבעוני) של תוצאות סולם הדירוג MARS הייתה 3.7 (0.8) בסולם של 0-5. הטווח היה 2.7 עד 5.1. תת הסולם עם הדירוג הגבוה ביותר היה "פונקציונליות" שקיבל ציון חציוני של 4.1 (0.6). תת הסולם שקיבל את הציון הנמוך ביותר היה "מידע", עם ציון חציוני של 3.4 (0.6). ציון ה-MARS של איכות סובייקטיבית היה 2.9 (1.0).

החוקרים סיכמו שקיימות אפליקציות חינמיות ובתשלום בטלפונים סלולריים שמספקות תוכניות לחיזוק שרירי רצפת האגן. הערכה באמצעות סולם דירוג MARS חשפה שאפליקציות רבות הן לא באיכות גבוהה, ורק 1 הייתה מבוססת ראיות מדעיות. ידע זה הוא חשוב ורלוונטי לבחירת אפליקציות למטופלים ע"י הצוות הרפואי.

מקור: 

Ho L, Macnab A, Matsubara Y, Peterson K, Tsang B, Stothers L. Rating of Pelvic Floor Muscle Training Mobile Applications for Treatment of Urinary Incontinence in Women. Urology [Internet]. 2021 Apr;150:92–8. 

נושאים קשורים:  רצפת האגן,  חולשת שרירי רצפת האגן,  אפליקציית בריאות,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו