סרטן השד 17.02.2021

נקודת מבטה של המטופלת: ניתוח משמר עם רדיותרפיה בסרטן שד חוזר

במחקר זה נמצא כי עבור מטופלות עם ניתוח בעברן וקרינה שדרשו ניתוח משמר שד שני במצב של חזרת מחלה, טכניקה ניתוחית זו יכולה להתבצע בשילוב עם טיפול בקרינה במהלך הניתוח

סרטן השד. אילוסטרציה

כאשר יש חזרה איפסילטראלית של גידול בשד (IBTR) לאחר ניתוח משמר שד (BCS), ריפוי המחלה אשר עלולה להיות מסכנת חיים היא המטרה העיקרית. אם לעומת זאת ישנה אבחנה מוקדמת, הפרוגנוזה עדיין טובה, התוצאים על פי דיווח המטופל הופכים להיות המטרה העיקרית.

על אף העובדה שמטופלות רבות מעדיפות BCS נוסף, ההנחיות הבינלאומיות לסרטן שד עדיין ממליצות על ניתוח לכריתת שד, בעיקר מפני שקרינה קודמת מעידה על אפשרויות מוגבלות. החוקרים העריכו את איכות החיים והתוצאים בטווח הארוך אצל נשים עם IBTR אשר טופלו עם BCS לצד רדיותרפיה במהלך הניתוח (IORT) בהשוואה לנשים שעברו כריתת שד.

מטופלים עם IBTR התחלקו באופן רטרוספקטיבי לשלוש קבוצות בהתאם לטיפול המקומי שבוצע אצל הנשים: הקבוצה הראשונה טופלה עם BCS+IORT; הקבוצה השנייה טופלה עם כריתת שד סטנדרטית; הקבוצה השלישית עברה כריתת שד ולאחר מכן שחזור. התוצאים נותחו לאחר מעקב ממוצע של חמש שנים מה-IBTR. איכות חיים הוערכה באמצעות שאלונים.

תוצאות המחקר הראו כי דירוג איכות חיים השתנה בין הקבוצות ונע בין 51.4 ל- 91.3 (מתוך 100). החוקרים צפו בתוצאות שהביעו שביעות רצון אצל שתי הקבוצות. הישרדות ללא מחלה לא נמצאה שונה בין שתי הקבוצות והתמותה הכוללת היתה נמוכה ביותר (0.9%). שיעור הסיבוכים לאחר ההתערבות היה נמוך יותר לאחר BCS.

מסקנת החוקרים הייתה שעבור מטופלות עם ניתוח בעברן וקרינה אשר דרשו BCS שני במצב של חזרת מחלה, טכניקה ניתוחית זו יכולה להתבצע בשילוב עם IORT. התוצאות לטווח הארוך הצביעו על בטיחות אונקולוגית, שיעור סיבוכים נמוך יותר ושביעות רצון גבוהה של המטופלות.

מקור:

Elfgen et. al (2020) Breast Cancer DOI: https://doi.org/10.1007/s12282-020-01114-y

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן שד,  מחלה חוזרת,  ניתוח משמר,  קרינה