פעילות יתר של השלפוחית 19.11.2020

מחקר השוואתי: בטיחות ויעילות טיפולים לפעילות יתר של שלפוחית השתן

תוצאות מחקר שהשווה את היעילות והבטיחות של מירבגרון לעומת תרופות אנטי-מוסקריניות במבוגרים עם פעילות יתר של השלפוחית

הטלת שתן. אילוסטרציה

חשיפה מצטברת לתרופות בעלות השפעה אנטי-כולינרגית מעלה את הסיכון לתוצאים שליליים ובמיוחד בגיל המבוגר.

מירבגרון, הינה תרופה אגוניסטית סלקטיבית לקולטן האדרנרגי β3 אשר הודגמה כיעילה לטיפול בתסמינים של פעילות יתר של שלפוחית השתן ללא הגברת העומס האנטי-כולינרגי. עם זאת, לא ידוע האם פרופיל הבטיחות העדיף של מירבגרון על פני תרופות אנטי-כולינרגיות (אנטי-מוסקריניות) מושפע מגיל.

מחקר שפורסם בכתב העת Drugs and Aging השווה את היעילות והבטיחות של מירבגרון לעומת תרופות אנטי-מוסקריניות באנשים מבוגרים עם פעילות יתר של השלפוחית. במחקר בוצעה סקירה שיטתית לזיהוי מחקרים שכללו אנשים מעל גיל 65 שנה עם פעילות יתר של שלפוחית השתן ובהמשך בוצעה מטה-אנליזה של מחקרים שעמדו בקריטריוני ההכללה. החוקרים איתרו 3,078 תקצירים וכללו במטה אנליזה 21 מחקרים קליניים אקראיים.

המטה-אנליזה הדגימה כי מירבגרון לא הגבירה את הסיכון ליובש בפה או עצירות לעומת אינבו, בעוד שהתרופות האנטי-מוסקריניות היו קשורות בסיכון מוגבר באופן מובהק סטטיסטית לתופעות לוואי אלו.

בנוסף, לא נצפה כי בקבוצת המירבגרון יש שיעור גבוה יותר של חולים המפסיקים את הטיפול כתוצאה מתופעות לוואי הקשורות בו, לעומת קבוצת האינבו. עם זאת, בקבוצת המטופלים שקיבלו תרופות אנטי-מוסקריניות היה שיעור גבוה יותר של הפסקת טיפול בשל תופעות לוואי הקשורות לטיפול לעומת קבוצת האינבו.

בהיבט יעילות, המטה אנליזה הדגימה כי השפעת הטיפול עם מירבגרון דומה לזו של התרופות האנטי-מוסקריניות בכל התוצאים הקליניים שנבדקו.

החוקרים מסכמים כי פרופיל היעילות והבטיחות של מירבגרון עדיף על פני התרופות האנטי-מוסקריניות באוכלוסיה המבוגרת, מעל גיל 65.

מקור: 

Lozano-Ortega, G. et al.(2020). Drugs and Aging. 37, 801

נושאים קשורים:  פעילות יתר של השלפוחית,  מירבגרון,  אנטי-כולינרגיות,  יעילות,  בטיחות,  מטה אנליזה,  מחקרים