כריתת רחם 08.06.2020

הסיכון לתמותה לאחר כריתת רחם והקשר לגיל המנותחות

חוקרים סבורים כי כריתת רחם, עם או ללא כריתת טפולות דו צדדית, קשורה לסיכון מוגבר לתמותה כאשר היא מתבצעת לפני גיל מסוים

ניתוח לכריתת רחם. אילוסטרציה

כריתת רחם היא אחד הניתוחים הגינקולוגיים הנפוצים ביותר. לפי הערכות 30% מהנשים באוסטרליה עוברות את הניתוח עד גיל 70. בארצות הברית, בערך 45% מהנשים עוברות כריתת רחם במהלך החיים. מחקרים מסוימים הציעו כי ניתוח זה מעלה את הסיכוי לתמותה בטרם עת.

היות שהרבה נשים מחליטות לעבור כריתת רחם מסיבות שפירות כל שנה, דרוש מחקר נוסף על מנת להבהיר האם יש לכך השלכות ארוכות טווח על הבריאות. מטרת החוקרים היתה לבחון את הקשר בין כריתת רחם מסיבות שפירות, עם או ללא כריתת שחלות, לבין התמותה מסיבות ספציפיות לעומת התמותה הכללית.

החוקרים ביצעו עוקבה שכללה 666,588 נשים מאוסטרליה המערבית, להן רשומות רפואיות מצורפות מבית החולים בין השנים 1970 ועד 2015. החוקרים השתמשו ברגרסיה לוגיסטית על שם Cox על מנת להעריך את הקשר בין כריתת רחם והתמותה מכל הסיבות ובנפרד ממחלות קרדיווסקולריות, סרטן ואחרות, לפי סוג כריתת השחלות (ללא כריתה, כריתה חד צדדית וכריתה דו צדדית).

קבוצת הבקרה היו נשים ללא כריתת רחם וללא כריתת שחלות. לאחר מכן, החוקרים חזרו על האנליזות, כאשר הפעם קבוצת הבקרה היתה כריתת רחם ללא כריתת שחלות.

בנוסף, בחנו החוקרים האם הקשרים השתנו כתלות בגיל בעת הניתוח, אם כי מדגם קטן מדי מנע מלבצע אנליזה זו בנשים שעברו כריתת רחם עם כריתת טפולות חד צדדית. באנליזה המרכזית, נשים שעברו כריתת רחם ו/או כריתת שחלות כחלק מטיפול בממאירות נחשבו לכאלו שלא עברו ניתוח כלל. בתור אנליזת רגישות, החוקרים צנזרו הליכים שנעשו כחלק מהטיפול בממאירות.

החוקרים מצאו כי בהשוואה לנשים שלא עברו אף ניתוח, כריתת רחם ללא כריתת שחלות לפני גיל 35 היתה קשורה לעלייה בתמותה הכוללת (יחס סיכונים 1.29, רווח בר-סמך 95%: 1.19-1.40).

כאשר הניתוח בוצע לאחר גיל 35, נמצא קשר הפוך (יחס סיכונים בגילאים 35-44 – 0.93, רווח בר-סמך 95%: 0.89-0.97).

באופן דומה, כריתת רחם עם כריתת שחלות דו צדדית היתה קשורה לתמותה מוגברת מכל הסיבות, כאשר בוצעה לפני גיל 45 (יחס סיכונים בגילאים 35-44 1.15, רווח בר-במך 95%: 1.04-1.27), אך התמותה היתה מופחתת כאשר הניתוח התרחש אחרי גיל 45.

באנליזת הרגישות, צנזור הניתוחים האונקו-גינקולוגיים הביא למקרי מוות רבים שלא נכללו באנליזה, של נשים שלא עברו את הניתוח מסיבות שפירות. עובדה זו העלתה את יחסי הסיכונים של הקשרים בין כריתת רחם עם וללא כריתת טפולות דו צדדית והן את הסיכון לתמותה כללית או תמותה המיוחסת לממאירות. על כן, ייתכן כי אנליזת הרגישות יצרה הטיה בתוצאות לטובת הימנעות מהניתוח.

החוקרים הגיעו למסקנה כי בקרב נשים שעוברות ניתוח מסיבות שפירות, כריתת רחם ללא כריתת שחלות המבוצעת לפני גיל 35 וכריתת רחם עם כריתת טפולות דו צדדית, המבוצעת לפני גיל 45, קשורות לעלייה בשיעור התמותה מכל הסיבות. נראה כי ניתוחים אלה אינם קשורים להישרדות ארוכת טווח גרועה יותר כאשר מבוצעים בגילאים מבוגרים יותר.

מקור:

Tuesley, K. et al. (2020). AJOG. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2020.04.037

נושאים קשורים:  כריתת רחם,  כריתת שחלות,  כריתת טפולות דו צדדית,  תמותה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו