סרטן שלפוחית השתן 08.04.2020

האם למרכיב התורשתי יש חלק משמעותי בממאירויות של תאי המעבר בשלפוחית השתן?

החוקרים הצליחו לזהות מספר וריאנטים פתוגניים, בעיקר בגנים לתיקון פגמים בדנ"א, בקרב 14% מהמטופלים שהשתתפו במחקר שאובחנו בממאירות של תאי המעבר בשלפוחית השתן

CT של סרטן שלפוחית השתן

ממאירויות של תאי המעבר בשלפוחית השתן (UCs - Urothelial cancers) הם בעלי מרכיב תורשתי משמעותי, אך כיום, מעבר לקשר עם תסמונת לינץ', התרומה של גורמים גנטיים לפתוגנזה של UC לא הוגדרה באופן מסודר.

החוקרים רצו לקבוע את השכיחות של וריאנטים פתוגניים/ פתוגניים סבירים (P/LP – pathogenic/ likely pathogenic) בשורות נבט בקרב מטופלים עם UC ולזהות גורמים קליניים קשורים.

במחקר נכללו 586 מטופלים עם UC במחקר פרוספקטיבי עם מתנדבים בריאים תואמים וכולם עברו ריצוף דנ"א. החקורים בדקו 77 גנים הקשורים לנטייה לממאירות. בהמשך, הם השוו את תדירויות האללים למאגרי מידע מפורסמים זמינים.

החוקרים זיהו וריאנטים P/LP בשורות נבט אצל 80 (14%) מתוך 586 מטופלים עם UC. הוריאנטים P/LP הנפוצים ביותר בגנים עם חדירות גבוהה או בינונית היו BRCA2י(n=9; 1.5%),יMSH2י(n=8;1.4%),יBRCA1י(n=8; 1.4%),יCHEK2 י(n=6;1.0%),יERCC3י(n=4;0.7%) ו-NBN ו-RAD50י(n=3, כל אחד 0.5%).

החוקרים מצאו כי ל-66 מטופלים (83%) היו וריאנטים P/LP בשורות נבט בגנים של תיקון נזקי דנ"א (DDR - DNA-damage repair), מתוכם ל-28 (42%) היתה אינאקטיבציה בשני האללים.

תוצאות המחקר הראו גם כי מטופלים עם וריאנטים P/LP היו בסיכוי גבוה יותר לאבחון בשלב מוקדם (22% בהשוואה ל-6% בקרב מטופלים ללא וריאנטים; P=0.01).

בנוסף, נמצא כי BRCA2 ו-MSH2 קשורים באופן מובהק לעלייה בסיכון ל-UC (יחס הסיכויים, 3.7 [P= 0.004] ו-4.6 [P= 0.001], בהתאמה). עוד נמצא כי הקווים המנחים הקליניים העדכניים להפניה לבדיקות גנטיות לא הצליחו לזהות שישה (26%) מטופלים עם ווריאנטים בעלי חדירות גבוהה.

החוקרים הסיקו כי וריאנטים P/LP בשורות נבט ועם חשיבות קלינית בגנים של DDR הופיעו באופן תדיר אצל מטופלים עם UC מתקדם. ההימצאות של וריאנטים בשורות נבט של DDR יכולים להנחות בביצוע בדיקות סקר לסרטן עבור מטופלים ובני משפחותיהם ולשמש כסמנים מנבאים לתגובה לאימונותרפיה מכוונת.

כמו כן, הם סברו כי שימוש בקריטריונים המבוססים על היסטוריה משפחתית על מנת לזהות מטופלים עם נטייה ל-UC משפחתי הוא לא רגיש. בסופו של דבר, החוקרים סברו כי ביצוע בדיקות נרחבות יותר של שורות נבט אצל מטופלים עם UC, בייחוד צעירים, צריך להילקח בחשבון.

מקור:

Carlo, M.I. et al. (2020) Journal of Clinical Oncology 38,5.

נושאים קשורים:  מחקרים,  ממאירות של תאי מעבר,  וריאנטים פתוגניים,  תיקון פגמים בדנ"א,  סקירה לסרטן
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו