סרטן הרקטום 17.03.2020

מהו משטר הטיפול הנאו-אדג'ובנטי המתאים ביותר לטיפול בסרטן הרקטום?

החוקרים השוו שתי שיטות טיפול נאו-אדג'ובנטי הכוללות כימותרפיה וקרינה, כאשר באחת ניתן טיפול אינדוקציה עם כימותרפיה ובשנייה ניתן טיפול קונסולידציה עם כימותרפיה

טיפול נאו-אדג'ובנטי כולל הוא פרדיגמה חדשה לטיפול בסרטן הרקטום. עד כה לא נקבעו לוחות הזמנים האופטימליים לביצוע טיפולי הכימותרפיה והקרינה (CRT – Chemoradiotherapy) והכימותרפיה הטרום ניתוחיים.

החוקרים ביצעו מחקר שלב 2 אקראי רב-מרכזי בסגנון pick-the-winner על בסיס ההשערה של תגובה פתולוגית מלאה (pCR – pathologic complete response) גבוהה יותר ב-25% לאחר טיפול נאו-אדג'ובנטי כולל בהשוואה ל-15% הסטנדרטיים לאחר CRT טרום ניתוחי.

במחקר השתתפו מטופלים עם סרטן הרקטום בשלב 2 או 3 והם חולקו לקבוצה A בה קיבלו טיפול אינדוקציה עם כימותרפיה שכלל שלושה מחזורים של Fluorouracil,יLeucovorin ו-Oxaliplatin לפני CRT (גריי 50.4) עם Fluorouracil או Oxaliplatin, או לקבוצה B בה קיבלו טיפול קונסולידציה עם כימותרפיה לאחר CRT. נקודות הסיום המשניות במחקר כללו רעילות, היענות, ותחלואה הקשורה לניתוח.

מתוך 311 מטופלים שנכללו במחקר, 306 התאימו להערכה (156 מטופלים מקבוצה A ו-150 מטופלים מקבוצה B). החוקרים מצאו כי תופעות לוואי בדרגה 3 או 4 כתוצאה מ-CRT היו נמוכות יותר (37% בהשוואה ל-27%) וכי ההיענות ל-CRT היתה גבוהה יותר בקבוצה Bי(91%,78% ו-76% בהשוואה ל-97%, 87% ו-93% מהמטופלים שקיבלו הקרנות במינון גבוה יחד עם Fluorouracil ויחד עם Oxaliplatin בקבוצות A ו-B, בהתאמה).

בנוסף, החוקרים מצאו כי 92% בהשוואה ל-85% השלימו את כל מחזורי הכימותרפיה בטיפול האינדוקציה או הקונסולידציה, בהתאמה.

החוקרים מצאו כי מרווח הזמן הארוך יותר בין סיום ה-CRT לביצוע הניתוח בקבוצה B (חציון של 90 בהשוואה ל-45 ימים בקבוצה A) לא הוביל לעלייה בתחלואה כתוצאה מהניתוח. עוד נמצא כי pCR באוכלוסיית הכוונה-לטפל (Intention-to-treat) הושג ב-17% מהמטופלים בקבוצה A וב-25% מהמטופלים בקבוצה B. כלומר, רק קבוצה B, עם P<0.001 ולא קבוצה A עם P=0.210, עמדה בהשערה הסטטיסטית שהוגדרה מראש.

המסקנות של החוקרים היו כי CRT תחילה ולאחר מכן כימותרפיה הובילו להיענות טובה יותר ל-CRT אך נמוכה יותר לכימותרפיה בהשוואה לקבוצה A. החוקרים יבצעו מעקב ארוך טווח על מנת להעריך האם ה-pCR הטובה יותר שנצפתה בקבוצה B מתורגמת לכדי תוצאים אונקולוגיים טובים יותר.

מקור: 

Fokas, E. et al. (2019) Journal of Clinical Oncology 37,4.

נושאים קשורים:  סרטן הרקטום,  כימותרפיה,  הקרנות,  טיפול אינדוקציה,  טיפול קונסולידציה,  תגובה פתולוגית,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו