סרטן נאזופרינקס 20.11.2019

האם MRI יעיל יותר באבחון מוקדם של סרטן נאזופרינקס בהשוואה לאנדוסקופיה?

החוקרים הראו כי יש מטופלים שעברו אנדוסקופיה שלא זיהתה גידול בנאזופרינקס וכאשר עברו MRI כן זוהה גידול, שאושר בהמשך כממאיר באמצעות ביופסיה

סרטן מוקדם בנאזופרינקס (NPC – Nasopharyngeal carcinoma) עשוי להיות קשה לזיהוי כאשר הגידול הראשוני ממוקם במקום שלא ניתן לצפות בו באמצעות אנדוסקופיה. על כן, במסגרת מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל מטופלים שנמצאים תחת סקירה ל-NPC תוך שימוש בדנ"א של וירוס EBVי(Epstein-Barr virus) בדם, החוקרים ביצעו מחקר שמטרתו היתה לבדוק האם MRI יכול לזהות גידולי NPC שלא ניתנים לזיהוי עם אנדוסקופיה.

מטופלים עם תוצאה חיובית קבועה של דנ"א של EBV עברו בדיקה אנדוסקופית וביופסיה כאשר עלה חשד ל-NPC ובהמשך עברו MRI שפוענח ללא ידיעה של ממצאי האנדוסקופיה. משתתפים עם תשובה שלילית באנדוסקופיה ותשובה חיובית ב-MRI נקראו לעבור ביופסיה או להיות במעקב.

החוקרים העריכו את הביצועים האבחנתיים באמצעות חישוב רגישות, סגוליות ודיוק, על בסיס אישור האבחנה של NPC בהיסטולוגיה במסגרת המחקר ההתחלתי או במהלך תקופת מעקב שנמשכה לפחות שנתיים.

275 מטופלים עברו בדיקה אנדוסקופית ו-MRI. מתוך 275 מטופלים, 34 אובחנו עם NPC,י2 אובחנו עם סוגי סרטן אחרים ו-239 לא אובחנו בסרטן במהלך תקופת מעקב עם חציון של 36 חודשים (טווח: 24-60 חודשים).

תוצאות המחקר הראו כי הרגישות, הסגוליות והדיוק של בדיקה אנדוסקופית היו 76.5%, 97.5% ו-94.9%, בהתאמה, ו-91.2%, 97.5% ו-96.7% עבור MRI, בהתאמה. כמו כן, מטופל אחד מתוך 34 (2.9%) אובחן רק באמצעות אנדוסקופיה (מטופל עם מחלה בשלב 1) ו-6 מטופלים מתוך 34 (17.6%) אובחנו רק באמצעות MRI (שלב 1 = 4 מטופלים, שלב 2 = מטופל אחד, שלב 3 = מטופל אחד), כאשר שניים מתוכם שאובחנו עם מחלה בשלב 1 היו תחת מעקב שהראה גדילה איטית ב-MRI, אך ללא שינוי בבדיקות אנדוסקופיות במשך 36 חודשים.

החוקרים הסיקו כי ל-MRI יש תפקיד משלים בזיהוי NPC וכי הוא מאפשר גילוי מוקדם יותר של גידולי NPC שלא נצפים באנדוסקופיה.

מקור:

King, A.D. et al. (2019) Annals of Oncology 30,6.

נושאים קשורים:  סרטן נאזופרינקס,  MRI,  בדיקה אנדוסקופית,  גילוי מוקדם,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו