טכיקרדיה עלייתית 19.06.2019

טכיקרדיה עלייתית שמקורה בקריסטה טרמינליס – תוצא ארוך טווח של טיפול עם צריבה

על הקשר בין קריסטה טרמינליס לבין הפרעות קצב עלייתיות נוספות ותוצאי טווח ארוך של אבלציה

אבלציה. אילוסטרציה

מחקר מצא כי טכיקרדיה עלייתית שמקורה בקריסטה טרמינליס (Christa Terminalis) קשורה לשינויים אנדוקרדיאלים אשר מתרחשים עם הגיל. מה שמוביל לעלייה בטכיקרדיה עלייתית הנובעת מאזור זה. כמו כן, נמצא כי צריבה היא פתרון יעיל במקרים אלה.

הקריסטה טרמינליס (Christa Terminalis) ידועה כאזור נפוץ ביותר אשר גורם לטכיקרדיה עלייתית מקומית (Focal), אך אינו מאופיין כהלכה. מטרת המחקר היתה לאפיין בפירוט טכיקרדיה מקומית עלייתית הנוצרת בקריסטה טרמינליס. זאת על מנת לחקור את הקשר בינה לבין הפרעות קצב עלייתיות נוספות ולהגדיר את התוצא בטווח-הארוך של טיפול עם צריבה (Ablation).

במחקר רטרוספקטיבי זה זוהו סך כולל של 548 פרוצדורות צריבה שבוצעו בגלל טכיקרדיה עלייתית, מתוכם נמצאו 171 מקרים שמקורם היה בקריסטה טרמינליס. המחקר בוצע במרכז יחיד במהלך תקופה של 16 שנים.

תוצאות המחקר הדגימו כי בהשוואה למטופלים עם טכיקרדיה עלייתית שמקורה באזור מוקדי אחר, מטופלים עם טכיקרדיה עלייתית שמקורה בקריסטה טרמינליס היו מבוגרים יותר (גיל 57.3 לעומת גיל 47.3).

כמו כן נמצא כי רובן היו נשים (72.9% לעומת 59.1% גברים), וכי מקרים אלו קשורים יותר לטכיקרדיה של כניסה מחדש (Re-entry) של AV-node המתקיימת במקביל (AVNRT) (17.1% לעומת 9.7%). עוד נצפה כי קיימת סבירות גבוהה יותר לעורר עם גירוי מתוכנן, את הטכיקרדיה העלייתית שמקורה בקריסטה טרמינליס (81.5% לעומת 58.9%). הולכה מועדפת נצפתה בציר העליון-תחתון ((superior-inferior axis לאורך הקריסטה טרמינליס. שיעור ההצלחה של טיפול עם צריבה אקוטית היה גבוה (92.2%) והשתפר משמעותית כשנעשה בעזרת במיפוי תלת ממדי (98.5%). חזרה ב-12 חודשים הראשונים לאחר צריבה מוצלחת - 9.7%. 2 מטופלים בלבד פיתחו פרפור פרוזדורים במהלך מעקב ארוך טווח, אשר ארך מעל ל-7 שנים.

סדרה זו של מעקבים מאפיינת את התכונות הקליניות והאלקטרו-פיזיולוגיות, כמו גם את התוצא המיידי ובטווח הארוך של טיפול עם צריבה. זאת במטופלים עם טכיקרדיה עלייתית שמקורה בקריסטה טרמינליס.

מסקנת המחקר היתה כי התכונות של טכיקרדיה מסוג זה מעידות כי עיצוב מחדש (Remodeling) שממוקם באזור הקריסטה טרמינליס, אשר קורה עם הגיל, גורם לאזור אנדוקרדיאלי שטחי. אזור שטחי זה מוביל להאטה בהולכה ולהולכה במנגנון כניסה מחדש (Re-entry). תוצא הצריבה שנצפה היה מוצלח, ללא הפרעות קצב עלייתיות בטווח הארוך.

מקור: 

Morris G. M. et al. (2019) Journal of The American College of Cardiology: Clinical Electrophysiology. 5, 448

נושאים קשורים:  מחקרים,  צריבה,  הפרעות קצב,  טכיקרדיה עלייתית,  קריסטה טרמינליס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו