הפרעות זיקפה 23.04.2019

שיטה לניבוי תפקוד הזיקפה לאחר ניתוח להסרת הערמונית

ניתן לנבא הפרעות זיקפה לאחר ניתוח להסרת הערמונית באמצעות עובי הפציה לפני הניתוח ושימור הפציה בזמן הניתוח

בלוטת הערמונית (אילוסטרציה)
בלוטת הערמונית (אילוסטרציה)

מטרת המחקר הנוכחי הייה לבדוק את הקשר בין עובי הפציה (FT – fascia thickness) לפני הניתוח ושימור הפציה בזמן הניתוח (FP – fascia preservation) לבין שימור תפקוד הזיקפה לאחר ניתוח הסרת ערמונית באמצעות רובוט ללא הסרת העצבים (RARP – robot-assisted radical prostatectomy).

במחקר נכללו 106 מטופלים שאובחנו עם סרטן ערמונית ממוקם וללא הפרעות זיקפה (ED – erectile dysfunction) לפני ה-RARP והם עברו הערכה באמצעות MRI רב פרמטרי טסלה 3 (T3) לפני הניתוח. ציון ה-FP נקבע על פי מידת ה-FP מהבסיס עד לאפקס של הערמונית על סמך הערכה איכותנית של המנתח. חציון עובי הפציה (MFT – median fascia thickness) הוגדר כסכום חציוני ה-FT ב-12 אזורים שונים ב-MRI. ה-MFT השמור (pMFT – preserved MFT) שיקף את סכום ה-MFT השמור והחוקרים חישבו גם את אחוז ה-pMFTי(ppMFT – percentage of pMFT).

פני שטח הפציה (FS – fascia surface) חושבו באמצעות MRI ושולבו עם ציון ה-FP לכדי FS שמור (pFS – preserved FS) ואחוז של ה-pFSי(ppFS – percentage pFS).

תוצאות המחקר הראו כי ציון ה-FP, ה-pMFT, ppMFT, pFS וה-ppFS היו נמוכים באופן מובהק (p< 0.0001) אצל מטופלים עם ED. ברגרסיה הרב משתנית נמצא כי ציוני FP נמוכים יותר (יחס הסיכויים 0.721, p= 0.03) ו-ppFMT נמוך יותר (יחס הסיכויים 0.001, p= 0.027) היו גורמים מנבאים בלתי תלויים ל-ED.

אנליזת ROC הראתה את השטח מתחת לעקומה הגבוה ביותר עבור ppMFT 0.787 ועבור ציון FP 0.767 בעקבות pMFT 0.755 ו-ppFS 0.743.

המסקנות של החוקרים היו כי ישנה התאמה בין ה-FT לפני הניתוח, כפי שנקבע על פי MRI, בשילוב עם ה-FP במהלך הניתוח, לבין תפקוד הזיקפה לאחר כריתת ערמונית. על בסיס ההשערה שפציה עבה יותר יוצרת שכבה המגינה על העצבים, החוקרים המליצו להעריך את ה-FT לפני הניתוח על מנת לתת למטופלים יעוץ לפני הניתוח תוך הצגת הסיכויים שלהם לשימור תפקוד הזיקפה לאחר RARP.

מקור: 

Grivas, N. et al. (2019) World Journal of Urology 37,2.

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעות זיקפה,  פציה,  MRI,  סרטן ערמונית,  שימור רקמה,  הסרת ערמונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו