בריאות מינית בחולי CRC 17.02.2019

בריאות מינית בחולי סרטן המעי הגס שנתיים לאחר האבחון

מחקר זה מדגיש את היעדר הדיון במיניות עם הצוות האונקולוגי ואת הצורך בהתערבויות ספציפיות לשיקום מיני

הפרעות בתפקוד המיני. אילוסטרציה

סרטן המעי הגס (CRC) מלווה בתוצאות פיזיות ספציפיות (ostomy, יincontinence) ובדיכאון (דימוי גוף, דיכאון) אשר משפיעים על הבריאות המינית.

קבוצת רופאים מטולוז בצרפת ביצעה הערכה של בריאות מינית בקרב חולים עם CRC שנתיים לאחר האבחון. החולים שנכללו נלקחו ממחקר CRC צרפתי ארצי. מקורות הנתונים כללו שאלוני אורח חיים, שאלונים ורפואיים ומאגרי מידע רפואיים-מינהליים.

החוקרים כללו הערכות של בריאות מינית באמצעות שאלון מתוקף להערכת מערכות יחסים ומיניות והערכה עצמית של היקף השיח על מיניות עם ספקי שירותי בריאות.

בקרב 487 החולים (258 גברים, 229 נשים) 77% אובחנו עם סרטן המעי הגס ו-23% עם סרטן רקטלי. באופן כללי, 54% מהחולים דיווחו על ירידה בתשוקה המינית, 61% ירידה בתדירות יחסי המין ו-48% ירידה ביכולת להגיע לאורגזמה.

חולים שעדיין חווים בריחת שתן שנתיים לאחר האבחנה מציגים גם ירידה בתשוקה המינית, יחסי מין, אורגזמה וסיפוק ממערכת היחסים ומיחסי המין. לחולים עם סרטן רקטלי היו בעיות תכופות יותר עם תשוקה ואורגזמה מאשר חולים עם סרטן המעי הגס (P = .003 ו-P = .014, בהתאמה).

באשר לדיון על המיניות, רק 20% מהגברים, 11% מהנשים, 11% מהחולים בסרטן המעי הגס ו-33% מהחולים עם סרטן רקטלי זכרו כי ערכו דיון כלשהו בנוגע למיניות עם הצוות הרפואי. גורמים אשר היו קשורים באופן עצמאי לסיכוי שיהיה דיון במיניות עם הצוות הרפואי היו גיל צעיר יותר (OR = 2.77 [1.31, 5.84], P = .007), סטומה (OR = 2.93 [1.27; 6.73], P = 0.01) ורדיותרפיה (OR = 2.78 [1.23, 6.27], P = .014).

מחקר זה מדגיש את היעדר הדיון במיניות עם הצוות האונקולוגי ואת הצורך בהתערבויות ספציפיות לשיקום מיני, במיוחד עבור חולים עם סרטן רקטלי ובריחת צואה. פיתוח היבטים אלה עשוי לסייע לחולים עם CRC לשפר את ההרגשה המינית שלהם

מקור:

Almont, Thierry, Anne-Déborah Bouhnik, Ali Ben Charif, Marc-Karim Bendiane, Corinne Couteau, Cécile Manceau, Julien Mancini, and Éric Huyghe. "Sexual Health Problems and Discussion in Colorectal Cancer Patients Two Years After Diagnosis: A National Cross-Sectional Study." The journal of sexual medicine 16, no. 1 (2019): 96-110.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן מעי גס,  סרטן קולורקטלי,  בריאות מינית,  סטומה,  סרטן הרקטום,  בריחת שתן,  בריחת צואה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו