סרטן השד 12.02.2019

ייעוץ סקסולוגי על איכות חיים מינית ותפקוד בנשים לאחר סרטן שד

התערבות פסיכוסקסואלית יעילה בשיפור התפקוד המיני ואיכות חיי המין בקרב נשים עם סרטן שד

סרטן השד (אילוסטרציה)

מתוך מימדי תפקוד שונים בחיים, התפקוד המיני וחיי המין חשובים במיוחד באוכלוסיית נשים לאחר סרטן שד (BC) לאור גיל האבחון הצעיר ותוחלת החיים הארוכה הצפויה לאחר הטיפול במחלה.

קבוצת רופאים חוקרים מאיראן עיצבה ניסוי מבוקר אקראי שנועד לבחון כיצד ניתן לשפר את התפקוד מיני, שביעות הרצון ואיכות חיי המין בקרב אוכלוסיה זו. המחקר פורסם החודש בכתב העת הקליני המוביל בתחום סרטן השד breast cancer research and treatment.

החוקרים ביצעו ניסוי קליני מבוקר ואקראי (RCT). מתוך סך של 286 מטופלות לאחר טיפול מוצלח בסרטן שד  118 נשים (BCS) נרשמו למחקר. לאחר מתן הסכמה מדעת, המשתתפות חולקו אקראית לקבוצת ההתערבות או לקבוצת הביקורת. ההתערבות כללה שישה מפגשי ייעוץ פסיכו-סקסולוגי שבועיים שנמשכו בין 90 ל-120 דקות. החוקרים אספו נתונים דמוגרפיים וקלינים כמו גם מדד דיכאון, מדד תפקוד המיני של נשים (FSFI), שאלון לשביעות רצון מינית של Larson ומדד לאיכות חיים מינית של נשים (SQOL-F).

החוקרים מדווחים כי הגיל הממוצע של החולות בקבוצות הביקורת והתערבות היה 43.8 ± 6.6 ו-44.84 ± 6.7, בהתאמה. יותר מ-65% מהחולות בשתי הקבוצות היו בריאות מבחינה מנטלית או הראו רמה נמוכה של דיכאון. ציוני התפקוד המיני (FSFI) ואיכות החיים המינית (SQOL-F) הראו הבדלים סטטיסטיים מובהקים לאחר ההתערבות (P <0.001 בשני הכלים). מבחינת, ציון של שביעות רצון מינית (Larson) נמצא שיפור בכמה תת-קבוצות, אך השינוי בציון הכולל לא היה מובהק סטטיסטית (P = 0.073).

תוכנית ההתערבות הפסיכוסקסואלית הייתה יעילה בשיפור התפקוד המיני ואיכות חיי המין בקרב נשים שאובחנו עם סרטן שד. להתערבות זו יש משמעות קלינית והיא סיפקה הזדמנות לנשים כדי לדון בנושאים המיניים שלהם.

מקור:

Fatehi, S., Maasoumi, R., Atashsokhan, G. et al. Breast Cancer Res Treat (2019). https://doi.org/10.1007/s10549-019-05140-z

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  איראן,  ייעוץ פסיכו-סקסואלי,  איכות חיים מינית