תיאור מקרה 06.12.2018

תיאור מקרה: מפרצת ענקית עם שאנט עורק-וריד, יל"ד שערי ומיימת

מפרצת ענקית בטחול בשל ספלנקטומי קודם ושימור של גדם ארוך

מפרצת בטחול הינה תופעה נדירה, אסימפטומטית, ובדרך כלל נובעת מהתערבויות כירורגיות קודמות. תיקון אנדוסקולרי הוא האפשרות הטובה ביותר, אבל כאשר יש A-V shunt, תיקון פתוח עשוי להיות מתאים יותר.

בתיאור מקרה שפורסם  בכתב העת American Journal of Case Reports  קבוצה של רופאים מאוניברסיטת סלוניקי שביוון דיווחה על גבר בן 43 שהתייצג בפני המחלקה לרפואה פנימית בבית החולים האוניברסיטאי בסלוניקי (AHEPA) עם מקרה נדיר של מפרצת ענקית עם שאנט עורק-וריד (AV Shunt), יתר לחץ דם שערי ומיימת.

המטופל היה סטודנט לשעבר לרפואה שהתייצג בפני המחלקה עם סימפטומים של חום ומיימת. למטופל היתה היסטוריה של אנמיה חרמשית, שעברה כריתת טחול וכריתת כיס מרה בחירום לפני 26 שנים. בנוסף היה לו אירוע של התקף איסכמי חולף בגיל 21 שנים.

בבדיקת הדמיה התגלתה מפרצת ענקית של הטחול 9.8 ס"מ ואורך של 5 ס"מ, עם שאנט A-V עקב קשירה משותפת של כלי לאחר כריתה וכריתת גדם ארוכה עם שחיקה במקביל של קיר העורקים.

המטופל עבר ניתוח פתוח וקלאמפינג לרוחב של פתח עורק הטחול, כולל גם את וריד טחול. כלי הדם עברו ליגציה. לאחר הניתוח, החולה נשאר ביחידה לטיפול נמרץ למשך 48 שעות, וסבל מטרומבוזיס בווריד הפורטלי שטופל בחומרים נוגדי קרישה מתאימים. חודש לאחר מכן, הוא סבל מדלקת לבלב חריפה ופרליטיק אילאוס ועבר ניתוח לפרוטאומי שבוצע על ידי מנתחים כלליים.

מפרצות  ענקיות בטחול הן נדירות ונגרמות בדרך כלל בשל ספלנקטומי קודם ושימור של גדם ארוך. תיקון כירורגי מיידי הוא חובה בגלל הסיכון הגבוה של קרע.

מקור:

Kiriakos Ktenidis, Vasiliki Manaki, Konstantinos Kapoulas, Eleni Kourtellari, Michalis Gionis. Am J Case Rep 2018; 19:1410-1415. DOI: 10.12659/AJCR.911106.

נושאים קשורים:  מפרצת בטחול,  אנוריזמה,  כוליציסטקטומי,  ספלנקטומי,  מחקרים,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו