שלפוחית השתן 11.04.2018

השפעת תת פעילות שלפוחית השתן

מהם התסמינים והסימנים הנפוצים בקרב מטופלים עם תת פעילות של שלפוחית השתן ומהי השפעתם על איכות החיים של המטופלים?

מערכת השתן האנושית (אילוסטרציה)
מערכת השתן האנושית (אילוסטרציה)

מצבים של תת פעילות של שלפוחית השתן (UAB- underactive bladder) נחשבים לסיבוך של תת פעילות של שריר הדטרוזור המאובחנת ע"י אורודינמיקה.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לחקור את חוויית המטופל בנוגע לתסמינים, סימנים וההשפעות של UAB. בנוסף, מחקר זה הוא חלק מהשלב האיכותני הראשוני של פיתוח כלי מדידה חדש להערכת התוצאים המדווחים ע"י מטופלים עם UAB.

המחקר בוצע באמצעות שיטות איכותניות שמטרתן להבין את החוויה של מטופל עם UAB מנקודת מבטו, בקרב מדגם תכליתי של גברים (n=29) ונשים (n=15) בגילאי 27-88 שנים (גיל ממוצע: 64 שנים), אשר אובחנו עם תת פעילות שריר הדטרוזור ראשונית, עם או בלי מצבים אורולוגים נוספים. הראיונות המובנים למחצה (Semi-structured interviews) בוצעו בבריסטול, אנגליה.

תוצאות המחקר הראו שגברים ונשים דיווחו על מגוון רחב של תסמינים הקשורים לדרכי השתן התחתונות והשפעות שונות על איכות החיים שלהם. יותר ממחצית מהמטופלים דיווחו על תסמינים הקשורים באחסון שתן כמו התעוררות בלילה לצורך מתן שתן (נוקטוריה), עלייה בתדירות מתן השתן במהלך היום, עלייה בתכיפות ועל תסמינים הקשורים בריקון שתן כמו זרימה איטית, היסוס במתן שתן ומאמץ. תסמינים נוספים שדווחו היו תחושה של התרוקנות חלקית וטפטוף שתן.

בקרב מרבית המשתתפים הייתה שארית שתן לאחר מתן שתן > 30 מ"ל (n=34, 77, חציון: 199 מ"ל) ומשתתפים רבים דיווחו על זיהומים בדרכי השתן, היסטוריה של צנתור עצמי של שלפוחית השתן ועל אירועים תכופים של אצירת שתן. לסימנים והתסמינים המתוארים יכולה להיות השפעה נרחבת על איכות החיים, כולל צורך בתכנון הפעילויות היום יומיות סביב מקומות עם שירותים, הפרעות בשינה, פגיעה בחיי החברה והשפעות נוספות על המשפחה והחברים.

החוקרים הסיקו שהמידע בנוגע לחוויות של מטופלים עם UAB, כפי שעלה מהמחקר הנוכחי, ישמש לפיתוח כלי מדידה חדש לדיווח תוצאים ע"י המטופל, ויעזור בעבודה הנוכחית להגדרת UAB.

מקור: 

Uren, A.D. et al. (2018) The Journal of Urology 199,3.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28400168

נושאים קשורים:  מחקרים,  תת פעילות של שריר הדטרוזור,  תוצאים,  איכותני,  איכות חיים,  תת פעילות של שלפוחית השתן.
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו