מחקרים 04.12.2016

עיבוי דופן שלפוחית השתן, ממצא שולי או סיבה לבירור?

בסקירה רטרוספקטיבית עיבוי דופן שלפוחית השתן בבדיקת CT אגן נקשר לסיכון נמוך אך מובהק לממאירות. החוקרים ממליצים להשלים ציסטוסקופיה ולא להתעלם מהממצא

(Urinary bladder (shutterstock

לא פעם רנטגנולוגים המפענחים בדיקות CT מציינים כי דופן שלפוחית השתן מעובה וממליצים על קורלציה קלינית. חוקרים מקוריאה הדרומית בדקו מה חשיבותו של הממצא והאם קיים סיכון ממשי המחייב התקדמות בבירור בקרב חולים אתסמיניים עם עיבוי דיפוזי או מקומי של שלפוחית השתן. מסקנות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת International Urology and Nephrology.

החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית של 34,793 בדיקות ציסטוסקופיות. מתוכן בודדו חולים שעברו את הבדיקה בגלל גילוי מקרי של עיבוי דופן שלפוחית השתן ב CT אגן, חולים אלה סווגו על פי מידת ההתפשטות של העיבוי – דיפוזי או מקומי. מנגעים חשודים ניטלו דגימות רקמה.

בניתוח הסופי נכללו 167 חולים שעברו ציסטוסקופיה בגלל עיבוי דופן השלפוחית שהתגלה באקראי בבדיקת CT אגן, מדובר ב 0.5% מכלל החולים שעברו ציסטוסקופיה במדגם הנוכחי. אצל 11 חולים (6.6%) אובחנה ממאירות של שלפוחית השתן בדגימות ההיסטולוגיות.

מ 15 חולים עם עיבוי דיפוזי של דופן השלפוחית אצל חמישה (33.3%) התגלו: קרצינומה מדרגה מתקדמת בשני מקרים, גידול עם חדירה לשריר במקרה אחד וקרצינומה ראשונית (in situ) בשני מקרים. מ 10 חולים עם עיבוי מוקדי אצל שישה (60%) אובחנה ממאירות – בשלושה מקרים גידולים מדרגה מתקדמת ובשלושה מקרים שאתות התחלתיות. בניתוח רגרסיבי רב משתני עיבוי מוקדי של שלפוחית השתן נקשר באופן מובהק לממאירות השלפוחית (P=0.016), ערכי הסיכון היו שקולים לזיהוי של תאים אטיפיים בציטולוגיה.

החוקרים מסכמים כי עיבוי דופן שלפוחית השתן המתגלה כממצא לוואי בבדיקת CT אגן נושא סיכון נמוך אך מובהק לממאירות ומשום כך מומלץ להשלים את הבירור באמצעות ציסטוסקופיה וציטולוגיה.

מקור:

Int Urol Nephrol. 2016 Nov 25. [Epub ahead of print] Clinical
significance of incidentally detected bladder wall thickening on computed tomography.
Song W1, Jeon HG1, Jeong BC1.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  עיבוי דופן שלפוחית השתן,  טומוגרפיה ממוחשבת,  ממצא לוואי,  TCC,  סרטן שלפוחית השתן
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו