מחקרים 16.04.2015

טיפול בתיאזידים למניעת אבנים בכליות לא מגביר את הסיכון לסוכרת מסוג 2

במחקר רטרוספקטיבי נבחן הסיכון לפתח סוכרת כתוצאה מטיפול בתיאזידים (Thiazides) בקרב מטופלים עם אבנים בכליות

נאספו 2,350 תיקים רפואיים של מטופלים שטופלו בתיאזידים כדי למנוע הישנות של אבנים בכליות, אשר היו תחת מעקב במשך 10 שנים.

לא נמצא קשר בין סוכרת לבין שימוש מניעתי בתיאזידים בקרב מטופלים עם אבנים בכליות, אך החוקרים מציינים כי יש צורך במחקרים נוספים בנושא.

רקע
משתנים ממשפחת התיאזידים (Thiazide diuretics) המשמשים לטיפול ביתר לחץ דם קשורים בסיכון מתון לסוכרת (Diabetes Mellitus, DM). ידוע כי קיים סיכון דומה עם טיפול בתיאזידים למניעת אבנים בכליות.

שיטות
במחקר נכללו נתונים לגבי מטופלים עם אבנים בכליות ממדינת מינסוטה בארצות הברית, מהשנים 1984-2011. בוצעה סקירה ידנית של תיקים רפואיים בעזרת פרוייקט האפידמיולוגיה של רוצ'סטר (Rochester Epidemiology Project).

הסיכון לפתח סוכרת בעקבות טיפול בתיאזידים הוערך באופן ישיר וכן לאחר תקנון עבור יתר לחץ דם, גיל, מין, גזע, היסטוריה משפחתית של אבנים בכליות, מדד מסת הגוף (body mass index, BMI) ומספר האירועים של אבנים בכליות.

תוצאות
מתוך 2,350 מטופלים עם אבנים בכליות, עם חציון מעקב של 10 שנים, 332 (14%) טופלו במשתנים ממשפחת התיאזידים בשלב מסוים לאחר האירוע הראשון של אבנים בכליות ו- 84 (3.6%) קיבלו תיאזיד כטיפול מניעתי בלבד.

קבוצת המטופלים שטופלו בתיאזיד לאחר אירוע של אבנים בכליות נטו להיות מבוגרים יותר, עם יתר לחץ דם, BMI גבוה ואירועים נוספים של אבנים בכליות. שיעור ההיארעות של סוכרת 10 שנים מאירוע האבנים הראשון היתה 9.2% בקבוצה שטופלה בתיאזיד, בהשוואה ל- 4.2% במטופלים שלא טופלו בתיאזיד (יחס סיכון 2.91, 95% רווח סמך 2.02-4.20).

לאחר התאמה למשתנים רבים, פחת הסיכון לפתח סוכרת (1.20. 0.78-1.83), כאשר הסיכון לסוכרת בקרב מטופלים עם אבנים בכליות שטופלו בתיאזיד בלבד היה נמוך יותר (יחס סיכונים מתוקנן למשתנים רבים 0.80. 0.28-2.23).

מסקנות
טיפול מניעתי לאבני כליה בעזרת תיאזידים לא הראה קשר לסיכון גבוה לפתח סוכרת. יש צורך במחקרים נרחבים יותר על מנת לקבוע האם קיים סיכון מתון לפתח סוכרת כתוצאה מטיפול בתיאזידים.

Thiazide Diuretic Prophylaxis for Kidney Stones and the Risk of Diabetes Mellitus

נושאים קשורים:  מחקרים,  תיאזידים,  Thiazide,  אבנים בכליות,  סוכרת סוג 2
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו